torsdag den 7. januar 2016

Parkour - Den didaktiske relationsmodel - 25/09-2015

Parkour
Hvorfor parkour?
Parkour passer til alle klassetrin, og det er en god aktivitet når det angår elevdifferentiering, inklusion og generelt kropsforståelse. 

Det er en primitiv sport da der ingen redskaber bruges, medmindre det regner, eleverne er nybegyndere og rammerne for undervisningen er en i nøgen gymnastikhal.
Udover det er sjovt og læringsrigtig samt masser af fart, som navnet indikere parkour, hurtigste vej. 

Den didaktiske relationsmodel
Årsagen til at vi bruger den didaktiske relationsmodel, er fordi den har flere komponenter end Illeris. Illeris har tre komponenter: Indhold, drivkræft og samspil. Hvorimod den didaktiske relationsmodel har seks, på kryds og på tværs. Den giver flere redskaber for undervisning, men det er dog ikke sikkert at undervisningen bliver bedre af den grund.

Læringsforudsætninger
Parkour er blevet en populær idrætsgren, som ligesom fodbold, er en ugentlig sport for mange unge. Det er in, og derfor en oplagt mulighed at inddrage i sin idrætsundervisning. Man ser parkour i mange film, og elevernes interesse er måske stigende, når idrætsundervisningen er anderledes, og indeholder en udfordrende og spædende idrætsgren, som de kender fra spædende elementer såsom medier, i form af film og videoer på youtube. 
Jeg mener også at der skal tænkes sværhedsgrad, når man snakker om parkour, og mulighed for udvikling. Eleverne skal kunne udvikle deres bevægelser, styrke og balance. Parkour ser jeg som en svær øvelse, der kræver koncentration og styrke, men også mod. Mod til at tage springet, hoppe, faldet osv. Jeg synes derfor det er vigtigt, at tænkes sværhedsgrad og niveauer, så eleverne tydeligt mærker udviklingen i at turde og kunne gennemføre et spring osv. 

Rammefaktorer
Når man snakker parkour, er det relevant, at spørge hvor det skal foregå?  I forhold til stedet hvor det skal udføres, er parkour en meget fleksibel udøvelse. Parkour er en fysisk disciplin, hvor man ved at tilpasse sine bevægelser til miljøet man befinder sig i, skal passere enhver forhindring, der måtte ligge på ens vej, derfor kan det både foregå udendørs, som indendørs. Da parkour oftest udøves i byområdet, kunne man tage undervisningen væk fra skolen, og skabe nogle nye rammer for idrætsundervisningen. I forhold til rammerne synes jeg det vigtigt med sikkerhed. Skal man have madrasser liggende under forhindringerne, i forhold til spring fra højere elementer osv. Det kunne også være en mulighed, hvis skolen har midler til det, at få professionelle parkour udøvere på besøg. 

Mål - fælles
Vores mål med parkour undervisningen er at få eleverne til, at lave sammensatte bevægelser, og dermed udvikle deres repertoire indenfor idrætsaktiviteter.
Da parkour er ved at blive en intrigeret del af idrætslivet, giver vi yderligere elverne mulighed for, at blive bekendte med den franske idrætsform, norm, værdi og relation.[1]

Indhold
Eleverne skal til modulafslutningen prøve at udforske parkour, på et normalt til lavt brugerniveau. Vi vil forsøge, at tage nogle af de øvelser vi var igennem med til parkour timerne fra os selv. Vi har snakket om ni øvelser – som vi ikke alle kan nå igennem – men vi starter med en middel øvelse, og kan derfra se om vi kan skrue en smule op for niveauet, lade det blive på samme niveau, eller skrue en smule op.
Af øvelser der kunne have interesse, kan disse tre nævnes: rullefald, speedball og hop/monkey
Parkour er heldigvis forholdsvis nem, at lave undervisningdifferentiering – også set i lyset af vi er tre i gruppen.

Læreprocessen
Tilrettelæggelsen af undervisningsforløbet, sker på baggrund af et allerede introduceret forløb, d. 30.9.2014. 
Forløbet vare 20 min og målgruppen er en sjetteklasse fra Mariboskole Østtofteafdelingen.
Forløbet er primært deduktivt - eleverne har ingen medbestemmelse for det underviste materiale, men opgaverne vil være så udvidet og brede, at eleverne let kan løse dem på deres måde.
Der vil ikke blive gået i detaljer med aktiviteternes navne, da det vil komplicere de 20 minutters undervisning. Fx en speedball bliver til: kom over bommen hurtigst muligt.
Forskellige aktiviteter vil blive presset ind, og disse delmetoder vil blive lavet i to-tre poster.
For eksempel
·      Rullefald
·      Speedball 
·      Hop/Monkey  

Vurdering
Da vi ikke har mulighed for, at vurdere elevernes udvikling som de har gemmengået det sidste stykke tid af undervisningsforløbet, da modulafslutningen skal afleveres inden vi skal udføre den i praksis. 
I stedet kan vi sætte en forventningsramme udfra deres alder, hvor vi for en 6. klasse kan forvente, at eleverne har en nogenlunde motorik. Hvis vi med parkour kan fange elevernes interesse og lyst til, at eksperimentere med en sport de (måske) ikke har prøvet tidligere.

Umiddelbart kan der opstå fejlkilder samt organisering problemer iform af: fysiske læringsmiljø og det psykiske læringsmiljø.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar