Idræt
Springsikkerhedskursus
Modtagningsformer
· Støttemodtagning
· Sikkerhedsmodtagning
· Fysisk modtagning
· Psykisk modtagning
Støttemodtagning
Hensigten ved støttemodtagning (hjælpemodtagning) er at hjælpe eleven med at få en fornemmelse med øvelsen eller springet. Den kan bidrage til at undgå uhensigtsmæssige bevægelsesmønstre.
Modtageren at støtte eleven på den del af kroppen der mangler støtte, og eventuelle rotationsbevægelser kan hæmmes eller fremmes af modtageren.
Modtagerens fokuspunkter ved støttemodtagning:
· Hvor skal hænderne placeres?
· Hvornår skal jeg løftes, skubbes, støttes og bremses?
· Hvor meget skal der løftes, skubbes, støttes og bremses?
· Hvilken funktion understøtter en rotation, skrue og landing?
Støttemodtagning kan og bør i høj grad udføres af eleverne selv. Når de har de fysiske og motoriske forudsætninger, og der er etableret et velfungerende læringsmiljø, der er præget af respekt og tillid.
Gennem samarbejde, kommunikation, refleksion og feedback samt en progression fra enkle mod mere komplekse og tekniske sværere øvelser optimeres læreprocesserne.
Læreren kan have fokus på det vejledende element, hvor man vejleder eleverne i udførelsen af modtagningen, som således også er en færdighed, der skal læres.
Sikkerhedsmodtagning
Efterhånden som eleverne udvikler og opnår de tekniske, fysiske og mentale forudsætninger for selv at kunne udføre de forskellige øvelser og spring, bliver behovet for støttemodtagning mindre, og man kan vurderer om det er sikkert ”kun” at lave en sikkerhedsmodtagning.
Sikkerhedsmodtagning er kendetegnet ved at man ikke påvirker bevægelsesmønstret fysisk, men at man er klar hvis der skulle ske noget uventet, og hvis der er risiko for skader. Hvis noget går galt, skal man være klar til udfører et rescue-spot.
Rescue-spot = redningsmodtagning
Det kan være svært at lave et rescue-spot, da man har meget kort tid til at reagerer, og agere hensigtmæssigt. Det er derfor vigtigt at man kender sine elevers forudsætninger og begræsninger hvad angår fysisk, teknik, mod og koncentrationsevne.
Modtagerens fokuspunkter ved sikkerhedsmodtagning:
· Sikre, at eleven lander på benene eller ryggen. Aldrig på hovedet/nakken med efterfølgende overbelastning af hvirvelsøjlen.
· Sikre, at eleven ikke lander på eller rammer redskabet/trampetten. Modtageren placerer sig mellem afsætspunkt og forventet landingssted.
· Sikre, at eleverne ikke springer over evne.
Behovet for rescue-spotting, som følge af at noget går galt, kan mindskes ved:
· Velstruktureret planlægning og organisering.
· At læreren har autoritet og viden til at kunne sætte grænser for de elever, der ikke selv kender grænsen.
· At der altid er indgået aftale mellem modtagerne og den, der udfører øvelsen/springet, således alle er bevidste om, hvilken øvelse eller hvilket spring der udføres.
Man kan undgå at eleven lander på hovedet/nakken eller på redskabet, ved at fysisk skubbe til eleven.
Fysisk modtagning
En modtagning der gives til elever, der ikke har kraft og/eller teknik til at udføre øvelse eller et specifikt spring. Denne modtagningsform bør begrænset mest muligt og erstattes af en hensigtsmæssig grundtræning.
Da det drejer sig om at give alle elever gode bevægelsesmønstre, og at elever i en klasse kan have forskellige forudsætninger kan fysisk modtagning i særlige tilfælde være hensigtsmæssig.
Det er dog vigtigt at eleverne kan vurderer deres egne forudsætninger, og at han/hun i forbindelse med spring eller øvelser ikke springer over evne.
Psykisk modtagning
Denne modtagning tager udgangspunkt i at eleven har behov for psykologisk støtte, og hvor læreren eller en anden modtager er opmærksom og følger eleven på tæt hold gennem hele springet.
Eleven har de fysiske og tekniske forudsætninger og kan udføre springet/øvelsen, men mangler modet til at gøre det helt selv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar